Svar: Sommerferie - 6 mdr.
25. maj 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Nina
Det lyder dejligt med en rejse til Thailand, spændende og en stor oplevelse for jer.
Når man rejser med små børn så vil man naturligt rejse på en anden måde end når man rejser alene som voksne. Rejsen bliver meget på børnenes præmisser, man er nød til at have et andet tempo, børnene skal have deres mad, middagslur osv. som de plejer og rejser man oversøisk, så er der ofte også lidt jet-lag osv. at tage hensyn til.
Det er dejligt at rejse i lande hvor det er varmt og solen stort set altid skinner, men når man rejser med børn, så må man indstille sig på at en stor del af ferien foregår i skygge for solen og at man ikke kan bade, svømme osv. i helt samme grad som man ellers ville have gjort.
Men er man indstillet på dette, så kan man sagtens rejse med børn og det er ofte enormt berigende at rejse med børn fordi man netop oplever andre ting og oplever det hele i et helt andet tempo.
Med hensyn til luftfugtighed, så er det ofte sådan, at når luftfugtigheden er høj, så er det svært at komme af med varmen. Det føles lidt ligesom at være i sauna. Derfor kan det være dejligt med et kølende bad og I må her naturligvis gerne tage jeres børn med i pool. Det I skal være opmærksomme på er vandtemperaturen, de har ikke godt af at være i vand under 32 grader for længe og I må vurdere, hvad de generelt synes om at være i vandet. Det er bedre at give dem små ture i vandet og så gøre det lidt mere hyppigt, hvis de synes om det, end at lade dem være i vandet i længere tid.
Man kan med fordel nogle gange bruge en balje, et lille oppusteligt bassin eller lignende som man fylder med vand og lader stå på land. Vandet opvarmes hurtigt og man kan bade barnet og samtidig have barnet i skygge under en parasol ...
Soltøj, solcreme osv. er naturligvis et must. Det er meget vigtigt at børnene skærmes for solen på alle måder :o)
Med hensyn til vaccinationer, så vil børn normalt ikke behøve ekstra vaccination ved rejse til Thailand, når man bor under ordnede forhold og rejser som almindelig turist. Børnene vil naturligt være dækket ind via det danske vaccinationsprogram, de vil have dækning for stivkrampe og difteri. Malariaforebyggelse vil man normalt ikke give til små børn, risikoen for at blive smittet med Malaria er størst i visse områder og hvis man rejser med rygsæk i jungleområder. Bliver man smitte med Malaria, så vil man kunne behandle dette.
Man kan godt overveje om børnene skal have MFR vaccinen før normalt for at være dækket ind her - men det må I tale med lægen omkring.
Ellers tænker jeg at det jo er meget vigtigt at bruge sin sunde fornuft. Det handler om at man f.eks. har visse forholdsregler omkring vand:
- Køb altid vand på flaske, brug det som drikkevand, når I skal børste tænder, vand til modermælkserstatning, skyl frugt osv. i flaskevand.
- Drik ikke noget med isterninger med mindre I er sikre på at isterningerne er lavet af flaskevand
- Spis ikke salat, frugt og grønt købt på vejen, markeder osv. da det kan være skyllet i urent vand, men sørg så vidt muligt kun at spise det, der fås på hotellet, hvor I ved at hygiejnen er i orden.
- Køber I frugt, når I er på tur - det vil være dejligt for børnene at få f.eks. melon, banan, passionsfrugter osv. - så sørg for at købe frugt, der skal skrælles eller skæres ud.
Derudover er det også en god idé at I har lidt grød med hjemmefra, så I kan lave lidt til børnene, når de er sultne. Det vil være praktisk at I har mulighed for at lave lidt til dem på værelset, fordi de jo har jetlag og derfor måske vil vågne meget tidligt om morgenen og være sultne. Det er derfor en god idé at kunne give dem noget på det tidspunkt uden at være afhængige af at skulle op, restauranten har lukket osv.
Køb lokalt noget yoghurt, brød, frugt osv. som I kan have på værelset. Yoghurt er generelt en rigtig god idé, fordi det hjælper med at holde maven igang naturligt :o)
Men ellers må du skrive igen, når tiden nærmer sig, hvis du er i tvivl om noget, indtil videre - rigtig god planlægning :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske